Сьогодні батьків та педагогів перш за все цікавить питання, як саме зміцнити здоров'я дітей. Ми всі добре знаємо, що здоров'я кожної людини повинно бути суто особистою справою. Медицина, безумовно, займається цим питанням, але в той момент, коли людина захворіла. Кажуть, що людина — коваль свого щастя, отже, вона повинна бути і ковалем свого здоров'я. Тому в дитини з дня її народження потрібно формувати навички дбайливого ставлення до свого здоров'я.
Останнім часом спостерігається зниження кількості абсолютно здорових дітей у 5 разів, це становить 10 % від загальної кількості. , Більш ніж у 70 % дітей є функціональні відхилення, у 50 % — хронічні захворювання. Кожна третя дитина має зниження гостроти зору. У зв'язку із цим останнім часом найважливішим напрямом педагогічного процесу є оздоровлення дітей.
Турбота про щастя та здоров'я, фізичне і психічне, закладається саме в дитинстві. Здоров'я дитини, формування характеру, виховання в неї корисних навичок та вмінь — найважливіші завдання, що постають перед сучасними педагогами.
Щоб ця робота мала успіх, батьки повинні стати не тільки спостерігачами, але й безпосередніми учасниками.
Заклад дошкільної освіти забезпечує кваліфіковану турботу про зміцнення і збереження фізичного та психічного здоров'я дітей. Зараз я хочу ознайомити вас із основними напрямами фізкультурно-оздоровчої роботи, що спрямована на оздоровлення дітей, сприяє підвищенню опірності організму вірусним інфекціям, запобігає виникненню гострих захворювань.
Організація рухової активності
Перше місце в руховому режимі дітей належить фізкультурно-оздоровчим заняттям. До них належать загальновідомі види рухової активності: ранкова гімнастика, рухливі ігри та фізичні вправи під час прогулянок, фізкультхвилинки на заняттях із розумовим навантаженням і фізкультурні паузи між заняттями.
Друге місце в руховому режимі дітей посідають навчальні заняття з фізичної культури як основна форма навчання рухових навичок і розвитку оптимальної рухової активності.
Третє місце приділяють самостійній руховій діяльності, що виникає з ініціативи дітей.
Загартовування
- Загартовування водою.
- Умивання прохолодною водою обличчя, рук до ліктя.
- Обливання ніг. Рекомендується взимку після денного сну, 1 в теплі пори року — перед денним сном. Температура води — 1 від +20 °С до +18°С. При обливанні водою контрастних тем¬ператур початкова температура +36 °С, кінцева +25 °С.
- Супутні заходи: потупування ногами, згинання і розгинання пальців.
- Вологе обтирання тіла рукавичкою або рушничком (тканину краще просочити відваром м'яти, ромашки, чебрецю, любистку).
- Для дітей від 3 років і більше проводять щодня після ранкової гімнастики або денного сну. Тривалість — 1 хвилина. Температура води — від +34 °С до +23 °С (з поступовим зниженням).
- Супутні заходи: різноманітні рухи руками, повороти, нахили тулуба. Обливання тіла. Бажано після ранкової гімнастики або денного сну. Тривалість — 15-35 секунд. Температура +35 °С. Удома гігієнічний душ (двічі на тиждень по 1 хвилині для дітей від 4 до 7 років, температура води взимку: починати з +34 °С, довести до +28°С). Загартовування повітрям.
- Провітрюють кімнати через 1,5-2 години, за холодної пори року впродовж 15-20 хвилин. Теплої пори року діти навчаються, граються за відчинених фрамуг, температура в приміщенні — не вища ніж +19-20 °С.
- Супутній захід: вологе прибирання помешкання.
- Прогулянка на свіжому повітрі. Оптимально — тричі на день (але не менше двох — до і після денного сну).
- Супутні заходи: ігри, праця у природі, самостійна рухова діяльність, колективне виконання загальнорозвивальних вправ, рухливих ігор.
- Денний сон за відчинених вікон, фрамуг.
- Температура в спальні — 14-15 °С.
Щоденне проведення загального та точкового масажу
Фітотерапія
Полоскання ротової порожнини, промивання носа відваром лікарських трав. Вітамінні коктейлі з використанням цілющих трав, оздоровлювальних напоїв і чаїв із шипшини, м'яти і горобини.
Фітотерапія під час денного сну (використання подушечок з однією з трав).
Режим дня і харчування
Правильний режим дня і раціональне харчування дитини.
Мотивація
Виховання інтересу до активної рухової діяльності та формування потреби в систематичних заняттях фізкультурою.
До фізкультурно-оздоровчої роботи можна віднести такі форми: ранкова гімнастика, гімнастика після денного сну, фізкультурні хвилинки, паузи, загартувальні процедури.
Рухову активність у повсякденному житті забезпечують рухливі ігри, фізичні вправи на прогулянках, походи за межі дошкільного закладу (дитячий туризм), фізкультурні свята і розваги, самостійна рухова діяльність, дні та тижні здоров’я, індивідуальна робота з фізичного виховання.
Заняття з фізичної культури розглядаються як цілеспрямована та унормована форма організованої навчально-пізнавальної діяльності, що має на меті оптимізацію рухового режиму, формування та закріплення рухових умінь і навичок, розвиток фізичних якостей, надання дітям спеціальних знань з фізичної культури.
Фізкультурно-оздоровча робота
Ранкова гімнастика – обов’язкова складова організації життєдіяльності дітей у дошкільному навчальному закладі. Вона сприяє поглибленню дихання, посиленню кровообігу, обміну речовин, розвитку різних груп м’язів, правильній поставі, розгальмовуванню нервової системи після сну, викликає позитивні емоції.
Головна вимога до гімнастики у літній період – проведення її на свіжому повітрі, а взимку – у добре провітреному приміщенні. Для підвищення опірності організму до несприятливих кліматичних умов одяг під час виконання вправ має бути легким.
Добір вправ у комплексі визначається з урахуванням можливостей і стану здоров’я дітей певного віку, а також їхніх індивідуальних особливостей. Вправи повинні бути прості та доступні для виконання, доцільно включати біг, ходьбу, стрибки, інші вправи для різних груп м’язів. Тривалість ранкової гімнастики: для дітей раннього віку – 5-6 хв., молодшого дошкільного віку - від 6 до 9 хв., старшого – 8-12 хв. Комплекси ранкової гімнастики розучуються на заняттях з фізичної культури, діють 2 тижні з ускладненням на другому. Протягом року вже знайомі комплекси періодично повторюються, збільшується навантаження за рахунок урізноманітнення вправ, підвищення інтенсивності виконання.
Гімнастика після денного сну проводиться після поступового підйому дітей у спальній, групових кімнатах або залі. Комплекс такої гімнастики включає загальнорозвивальні вправи на різні м’язові групи із зміною вихідних положень та спеціальні вправи для формування стопи і постави. Тривалість від 6 до 9 хвилин залежно від віку дітей.
Фізкультурні паузи (динамічні перерви) проводяться в перерві між малорухливими видами діяльності та організованими заняттями з метою зняття втомлюваності дітей через використання нескладних рухливих вправ. Їх тривалість – 5-10 хв.
Фізкультурні хвилинки – проводяться під час організованих занять у вигляді короткотривалих комплексів фізичних вправ, що дає можливість зменшити втомлюваність дітей і відновити їхню працездатність для подальшої успішної роботи. До комплексів фізкультурних хвилинок входять 3-4 вправи, кожна з яких повторюється 4-6 разів. Їх тривалість 1-2 хвилин.
ЯК ЗАЦІКАВИТИ ДИТИНУ ЗАНЯТТЯМИ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
ЯК ПОЛІПШИТИ ФІЗИЧНИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ